6 Mayıs 2012 Pazar

Mavi Ladin

Belki bahçe çiçeklerinden biri değildir ama çiçek gibi güzel bir ağaç değil midir mavi ladin? Aslında bende tüm bu bahçe, bitki, çiçek tutkusunun kaynağı bu güzelim ağaç. Çiçek tohumları almak için gittiğim marketten arkadaşımın ısrarıyla bir paket de mavi ladin tohumu almış olarak çıktım. Bunu acaba yetiştirebilir miyim, tohumu nasıldır, neye ihtiyaç duyar, nasıl çıkar derken kendimi tohumların, ağaç yetiştiriciliğinin, benim şimdiye kadar çam diye geçip gittiğim onlarca iğne yapraklı türün arasında buldum.

6-7 cm derinlikte torfa ektiğim ve üzerini yine 0,5 cm torfla örttüğüm tohumlar, sabah akşam nemlendirmeme rağmen çimlenmedikçe canım sıkılmaya başladı. Bir de o kadar tecrübesizim ki torftan çıkan saçma sapan yabancı otları mavi ladin sanıyorum. Hiç bir yerde de çimlenme halindeki fotoğraflarını bulamadım ki kıyas yapayım. Neyse, nihayet uç verince işte mavi ladinciklerim böyle göründüler.  

Mavi ladin tohumu çimlendirme
Mavi Ladin Fidesi

Mavi ladin tohumu, susam tanesi kadar, rengi çok koyu kahve ile siyah arası bir şey. İnsanın bundan koca bir ağaç çıkacağına inanası gelmiyor. İlla gerekli değil, ama sanırım soğuk katlama ile çimlendirmede daha hızlı sonuç alınabilir. 




 Yukarıdaki fotoğraflarda tohumun kabuğu henüz düşmemiş. Ben çok sabırsız davranıp bir kaç tanesinin kapsülünü bitki yukarıdaki haldeyken incitmemeye çalışarak çıkarıp aldım. Ama şimdi bunun doğru olmadığını düşünüyorum. Çünkü altındaki iğneciklerin uçları tam olgunlaşmadan gün ışığına maruz kalıp ya kuruyarak sarardılar ya da kıvrılıp büküldüler. Bakalım bu kıvırcıkların akıbetleri ne olacak? 





 Arkadaki iki tane işte sabırsızlığımın kurbanları. Renkleri mavi ladinin orjinal rengine daha çok benzese de bunun nedeni tam aksine sağlıksız olmaları. (Ama öndeki nasıl, cillobiyente!!)








Sağ alt köşedeki zavallının haline bakın. Ona baktıkça kendimden utanıyorum.  

























 Hele şunlara bakın!! Ortalarından yeni (ve aslında gerçek) sürgünlerini veriyorlar. Ağaçların ve tabii diğer bitkilerin çimlendiklerinde ilk çıkan yaprakları, aslında gerçek yaprakları değildir.Onlar tohumun içinde bulunan çeneklerdir. Bu ilk yeşil iğnelerden sonra çıkanlar asıl yapraklar.















Mavi ladn

Mavi ladin


Yaptığım onca hatadan sonra geç çıkan aşağıdaki tohuma hiç ellemiyorum. Az güneşli bir yerde kendi hızında büyüyor.
Mavi ladin tohumu

Saksıda mavi ladin

Saksıda mavi ladin

Mavi ladin

Mavi ladin fidesi
 Eee şimdi diyorsunuz ki mavi ladin mavi ladin dedin, bize göstere göstere bu küçümenleri mi gösterecektin??
Ee valla öyle yapacaktım....ama araştıra araştıra derken, bizim apartmanın kötü bahçesindeki iki güzelim ağacın aslında gökte aradığım ladin olduğunu keşfetmeyeyim m???

Nerden bilirdim,  biraz tuhaf bir budama şekli seçmişler. Rengi tutuyor tamam, ama mavi sedir var mavi göknar var. Diyorlar ki sedirin  iğne yaprakları böyle el ayası gibi düzenleniyormuş, taç gibi değil.  Göknarın yaprağı ise iki boyutlu yani yassıymış, ladinin yaprağı üçgenimsiymiş. Göknarın kozalakları yukarı doğruymuş ama mavi ladininki aşağı doğruymuş

Yaprağına baksam gözüm kaç numara astigmat benim, şaşılaşıyorum, anlamıyorum yassı mı üçgen mi beşgen mi.  Kozalağa gelince, mavi ladin 25-30 sene demeden kozalak vermezmiş ki, o kozalaklar da 40-50 sene demeden tohum vermezmiş. Bakıyorum kozalağı filan da yok bunun. Hay Allah, nasıl tespit etsem bu bizimkiler mavi ladin mi, değil mi?

Bırakalım kozalağı, yaprağı, ben size kend yöntemimi anlatayım. İlkbahar mevsimi bu iğne yapraklıları birbirinden ayırt etmek için en harika zaman. Neden mi, çünkü sürgünleri hep başka başka oluyor iğne yapraklıların. Ladininkiler de işte böyle oluyor.








Şimdi biraz daha yakından bakalım. Aşağıda sağda sürgünün ilk hali var. Saman gibi incecik bir kabuk oluşuyor altında yaprakcıklar gelişiyor. Sonra zamanla, yapraklar büyüyorlar o samanımsı kabuk da artık sadece en uçta takke gibi kalıyor.


Mavi ladin sürgünü 



Nihayetinde de sürgünler bu ponpona benzer hali alıyor. En az 30-40 iğne yapraktan oluşan ponponlar. Diğer iğne yapraklıların sürgünleri bu denli hacimli olmuyor. En fazla 10-15 tane açık yeşil renkli, ve mavi ladininkine kıyasla kısa iğneciklerden oluşuyor onlarınki. 

Mavi ladin sürgünü









3 yorum:

Ece Kanmaz dedi ki...

Merhaba mavi ladin tohumu aldım fakat tohumu önceden suda bekletmem gerekir mi

Unknown dedi ki...

Emeğine elinize sağlık

Unknown dedi ki...

Bende mavi ladin le yeni tanıştım, heyecanla İnterneten tohum siparişini verdim, elime ulaştı an heyecanla iki pecete arasına nemlendirerek sitrece sardım, bekledim, iki uygulamam suyun içine bir gün bekleyen çökelen tohumları yine iki peçete arasına koyarak çimlen esini bekledim ve 12 gün sonra suda bekleyen tohumlar çimlen me gerçekleşti ve büyük heycanla torflu topraga ektim, Ama en büyük hatam mantar ilacı kullanmadım, umarım mantar bulaşmadan büyür inşallah ve çok mutlu olacak sabırsız lıkla bekliyorum...